انجام پروژه شبیه سازی اینورتر ترکیبی جریان و ولتاژ

انجام پروژه شبیه سازی اینورتر ترکیبی جریان و ولتاژ

شکل کامل سیستم اینورتر ترکیبی جریان و ولتاژ با بکارگیری فیلتر اکتیو در شکل زیر نشان داده شده است. این سیستم شامل اینورتر منبع جریان CSI تریستوری تغذیه شده از منبع ورودی جریان، موازی با اینورتر منبع ولتاژ VSI به عنوان فیلتر اکتیو و خازن می‌باشد.

اینورتر ترکیبی منبع جریان و ولتاژ

از آنجایی که فیلتر اکتیو، هارمونیک‌ها را فیلتر می‌کند و تنها حامل جریان‌های هارمونیکی می‌باشد، توان فیلتر اکتیو حدود 25 الی 30 درصد رنج توان کل سیستم می‌باشد. بنابراین این فیلتر می‌تواند یک اینورتر مبتنی بر IGBT باشد که در توان‌های پایین سوئیچینگ بهتری دارند. فیلتر با مشخصات فوق می‌تواند اینورتر منبع ولتاژ باشد. بنابراین برای تأمین اهداف فیلتر اکتیو از اینورتر منبع ولتاژ استفاده می‌شود. برای توضیح نحوه کنترل این اینورتر، مدار قدرت تک فاز این اینورتر در شکل زیر نشان داده شده است.

اینورتر منبع ولتاژ تکفاز

اگر فرمان هدایت کلیدها با استفاده از کنترل جریان و فیدبک دادن جریان اندازه گیری شده انجام بگیرد، اینورتر منبع ولتاژ کنترل شده با جریان نامیده می‌شود. طوری که ابتدا جریان‌های سه فاز اندازه‌گیری شده با جریان‌های مرجع مقایسه شده و خروجی این مقایسه کننده وضعیت کلیدها را تعیین می‌کند. کنترل جریان به روش‌های خطی و غیر خطی انجام می‌شود. یک روش کنترل ساده و مطلوب، استفاده از روش کنترل هیسترزیس می‌باشد که یک روش غیر خطی می باشد. شماتیک این نوع کنترل در شکل زیر شان داده شده است.

شماتیک کنترل هیسترزیس

نحوه تولید موج مدوله شده و پالس‌های تولیدی برای یک سیکل از جریان، زمانی که شکل موج مرجع سینوسی باشد در شکل‌های زیر نشان داده شده است.

کنترل هیسترزیس متلب

پالس‌ها اینورتر متلب

در این سیستم، خازن C طوری نصب می‌شود که می‌تواند به تنهایی شیفت فاز جریان موتور را به وسیله تولید توان راکتیو تأمین کند. بنابراین خازن برای تولید ولت آمپر راکتیو جهت کموتاسیون تریستورها استفاده می‌شود. علاوه بر این خازن تا اندازه‌ای به تضعیف امپالس های ولتاژ طی کموتاسیون CSI کمک می کند. از طرف دیگر، VSI ولتاژ سینوسی را به ترمینال موتور اعمال کرده و جریان اعمالی به موتور را به حالت سینوسی خیلی نزدیک می‌کند و در حقیقت THD سیستم را بهبود می‌بخشد، طوری که ولتاژهای خروجی نسبت به جریان های خروجی موتور کمی پس فاز باشند. این عملکرد از ضریب توان پیش فاز در ترمینال خروجی اینورتر جریان نتیجه می‌شود که امنیت کموتاسیون تریستورها را در سیستم جدید تضمین می‌کند. قابل ذکر است که زاویه پیش فاز بین ولتاژ خروجی موتور و جریان خروجی CSI می‌تواند به وسیله فرمان دادن به VSI و زاویه های آتش CSI کنترل شود. از آنجا که اینورتر منبع ولتاژ قسمتی از توان راکتیو بار را فراهم می کند، VSI و خازن به عنوان منبع توان راکتیو عمل می‌کنند تا جریان خروجی CSI را نسبت به ولتاژ فاز موتور در ضریب توان پیش فاز قرار دهند. بنابراین مشکلات رزونانس و عملکرد ناموفق تریستورها و لرزش موتور در سرعت های پایین با استفاده از فیلتر اکتیو قابل حل می‌باشد. درحالت کلی فیلترهای اکتیو دو هدف عمده را دنبال می کنند:

1) هارمونیک‌ها را جهت دستیابی به شکل موج مطلوب‌تر، به طور مؤثر از جریان حذف می‌کنند و موج ولتاژ ناشی از تغییر سریع جریان موتور را محدود می‌کنند.

2) زاویه پیشفازی را برای کموتاسیون موفق تریستورها فراهم می‌کنند.

شبیه سازی انواع اینورترهای منبع جریان و ولتاژ، طراحی و شبیه سازی فیلتر اکتیو، انجام پروژه ضریب توان، کاهش هارمونیک‌ها در ادوات الکترونیک قدرت و ادوات FACTS و همچنین کموتاسیون تریستورها و مبدل‌های رزونانسی توسط گروه مشاورین ولتا انجام می‌شود.

voltamoshaver@gmail.com

09374305423


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر